Dobrý den, můj tatínek uzavřel smlouvu po telefonu. Ověřili si údaje, které potvrdil a odsouhlasil něco, čemu přesně nerozuměl. Měl za to, že si jen jeho dodavatel ověřuje osobní údaje. Protože jsem si chtěla zjistit o co se jednalo, volala jsem zpětně na toto číslo, kde je pouze hlasová schránka, která je plná. Nelze dohledat kontakt a nevíme, s kým vlastně mluvil. Jak můžeme prosím odstoupit od takové smlouvy? Zákoná lhůta jsou dva týdny a nevíme jak postupovat.
Telefonní číslo jsme si zjišťovali i na internetu a je označeno jako nebezpečné a že obvolávají lidi s nabídkou přechodu k jinému dodavateli. Telefonní číslo je 602xxxxxx. Poradíme nám prosím, jak dále postupovat?
Vážená paní, v první fázi je třeba ověřit u současného dodavatele energií, zda nešlo z jeho strany o uzavření dodatku ke stávající smlouvě. Jestliže současný dodavatel uzavření dodatku nepotvrdí, bude třeba vyčkat zaslání doplňujících informací či písemného vyhotovení smlouvy, aby bylo zřejmé, s kým byla telefonicky smlouva uzavřena a vůči komu je tedy třeba uplatnit odstoupení od smlouvy. Pokud se jednalo o uzavření smlouvy na změnu dodavatele energií, lze následně využít k odstoupení od smlouvy ustanovení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, v platném znění (které lze najít například na stránkách www.zakonyprolidi.cz). Zde je uvedeno, že:
(3) V případě smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu nebo smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny nebo plynu, kterou při změně dodavatele uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, je zákazník oprávněn bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou, ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu výpověď odeslána držiteli licence. Výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi. Tím nejsou dotčena práva a povinnosti zákazníka a držitele licence podle tohoto zákona týkající se sjednané výpovědi smlouvy uzavřené na dobu neurčitou.
Současně ještě upozorňuji, že pokud by se jednalo o firmu nabízející pouze zprostředkování přechodu k novému dodavateli energií (tedy o firmu, na kterou se ustanovení § 11a odst. 3 energetického zákona nevztahují), a to například formou aukce, platí, stejně jako u jiných smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory, ustanovení § 1829 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, dle kterého: "Nebyl-li spotřebitel poučen o právu odstoupit od smlouvy v zákonem stanovené čtrnáctidenní lhůtě, může odstoupit od smlouvy do 1 roku a 14 dnů ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení. Jestliže však byl spotřebitel poučen o právu odstoupit od smlouvy v této lhůtě, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení ode dne, kdy spotřebitel poučení obdržel". Z uvedeného důvodu je třeba odstoupení uplatnit vždy co nejdříve po obdržení písemných informací o uzavření smlouvy.