Již podruhé jsem u synových bot reklamovala rozlepení podešve u firmy …. Boty byly
zakoupeny 20.10.2018. První reklamaci ze dne 7.1.2019 mi uznali a boty zalepili, ale asi po
měsíci - reklamace podána dne 18.2.2019- se boty opět rozlepily. Dnes jsem byla na
prodejně, kde mi sdělili, že reklamaci zamítli z důvodu mechanického poškození - prý
zakopl a podešev se rozlepila, špatná chůze. Prodavačka mi sdělila, že musím podepsat
převzetí reklamačního protokolu a dále komunikovat se servisem sama a předávala mi na
něho email. Prý pro ně je záležitost již vyřízená. Je to u oné firmy prý běžná praxe.To jsem
prozatím odmítla podepsat a boty i protokol jsem nechala na prodejně. Prosím o radu, jak
mám dále postupovat, mám protokol podepsat a dále si to sama řešit se servisem. Jakým
způsobem? Budu muset zaplatit soudního znalce? Četla jsem již mnoho recenzí na
zamítnutí reklamace bot ze stejného důvodu a u zmíněné firmy toto řeší již mnoho lidí. Má
na takovýto postup prodávající právo?
Vážená paní, v daném případě je třeba u prodávajícího (nejlépe u jeho statutárního orgánu,
jemuž lze námitky předat i prostřednictvím prodejny, která Vám převzetí námitek potvrdí),
neboť prodávající je subjekt, který ze zákona odpovídá za vyřízení reklamace, uplatnit
oficiální písemné námitky vůči způsobu vyřízení reklamace. Tyto námitky by vedle
odůvodnění, proč se způsobem zamítnutí reklamace nesouhlasíte (zde lze využít i rozsudek
Městského soudu v Brně č. j. 36 C 240/2014-39, dle kterého je prodávající oprávněný
zamítnout reklamaci uplatněnou v prvních šesti měsících od převzetí zboží pouze na základě
odborného posouzení vady, neboť dle ustanovení § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník, v platném znění, které lze najít například na stránkách
www.zakonyprolidi.cz, platí, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se
za to, že věc byla vadná již při převzetí, což v praxi znamená, že jelikož se jedná o tzv.
vyvratitelnou domněnku, je důkazní břemeno na prodávajícím, který je povinen v případě
zamítnutí reklamace toto zamítnutí podložit odborným posudkem, nikoli pouhými
spekulacemi), měly obsahovat rovněž datum, do kterého očekáváte konečné stanovisko
prodávajícího, neboť podání námitek není novou reklamací, nýbrž zahájením
spotřebitelského sporu.
Jestliže prodávající ve stanoveném termínu své zamítavé stanovisko potvrdí, je povinen Vás
dle ustanovení § 14 odst. 2 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění,
informovat v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat o subjektu mimosoudního
řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ sporu příslušný. Na tento subjekt se
následně můžete obrátit s žádostí o zprostředkování mimosoudního řešení Vašeho
spotřebitelského sporu s prodávajícím.
Pokud Vám prodávající v rámci svého vyjádření informaci o subjektu mimosoudního řešení
spotřebitelských sporů nepodá, nebo přestane-li zcela komunikovat, bude třeba podat
podnět pro podezření na porušení § 14 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele České
obchodní inspekci, což lze učinit například prostřednictvím formuláře e-podatelny na
stánkách www.coi.cz. Následně se na tento orgán můžete obrátit i s žádostí o
zprostředkování mimosoudního řešení Vašeho spotřebitelského sporu s prodávajícím. Bližší
informace o možnostech využití institutu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
prostřednictvím České obchodní inspekce lze najít rovněž na stránkách www.coi.cz v části
"Pro spotřebitele".